Agian, kode penalak ondo tipifikatua izango du. Bultza egiteagatik,
sei aste eta egun bat -amildegi baten aurrean izan bada, bider hamaika
egin-. Ukabilez
muturreko bat emategatik, lau hilabete. Muturrez emandako muturrekoa
bada, bi arrasgorri. Ostikoka erasotzeagatik, area barruan, penaltia,
eta kantxaz kanpo, bost urte jokatu gabe. Egongo dira nonbaiten idatzita
halako baliokidetasunak. Erraza da agerikoa ikustea. Zaplastekoak
ikusgai dira, eta zenbaitetan ikusgarriak. Baina zaplastekoa zergatik
eman den aztertzen badugu, erantzuna ez da ageriko erasoaren irudia
bezain sinplea izango. Seguru.
Gizarteak sistema bat aukeratzen du bizikidetza antolatzeko. Muga
fisikoak adosten dira. Demagun: Zorolandia edo Zuhurlandia. Sistema
politikoa ere bai. Demagun: Monarkia-demokratiko-alderdi-bikoa edo
diktadura-iraultzaile-alderdi-bakarra. Eta sistema politiko horri
atxikita sistema ekonomikoa. Demagun: liberalismo-basatia edo
komunismo-pribatua. Bizikidetza antolakuntzaren oinarriak ipinita,
antolakuntza horren iraupena bermatuko duen araudia idazten da: legea.
Ederki, badugu sistema bat eta sistema horretan nola jokatu behar den
adierazten digun araudia. Baina
zer gertatzen da sistema horretan kaltetuak izan direnekin? Hau da,
zorolandiar edo zuhurlandiar sentitzen ez direnekin? Monarkia edo
diktadura nahi ez dutenekin? Edota, langabezian edo pobrezian, baliabide
ekonomikorik gabe gelditu direnekin? Sistema barrutik egoera aldatzeko
aukerak dituzte, ala beti izango dira zanpatuak edota baztertuak?
Sistema ez al zaigu bihurtu gutxiengo kaltetu horiek kontrolatzeko
tresna hutsa? Ez al zuen izan behar norbanakoaren askatasuna bermatuko
zuen esparru bat? Sistema bera ez al da baztertuak izan diren horiekiko
indarkeria modu etengabe bat, baita demokrazia santuan ere? Baliteke.
Zantzu mordoxka badago. Gehiengoak egiten du aukera. Baina gehiengoa zer
den edo nortzuk diren ere manipula daiteke, eta manipulatzen da.
Gehiengoa nortzuk osa dezaketen bozka-zenbatzaileak agintzen du. Ala
denok egin dezakegu bozka? Ala aukera guztiengatik egin daiteke bozka?
Trebiñotarren gehiengoak, adibidez, arabarra izan nahi du eta anexioaren
alde dago. Ez, ordea, Burgoseko gehiengoa. Baina, askatasun faltsu
batez mozorroturik, ondo baino hobeto saldu digute sistema. Zoaz
bozkatzera eta zure askatasuna erabil ezazu noizean behin; horren truke,
betiko oligarkia boterezaleak sudurraren puntan ipintzen zaiona egingo
du. Baina ez kontuak eskatu, gero, zuk zeuk aukeratuak izan baitira!
Barrez lehertzekoa, ezta? Edo ez?… Hala ere, ganbara pitzatu baino
lehen, natorren atal honen harira.
IRITZIGILE PROFESIONALAK. SEGURTASUN INDAR PARALELOAK
Sistemaren
iraupena bermatzeko, bere araudia betearazteko, segurtasun indarrak
daude: polizia eta armada. Indarkeriaz aritzen direnak, jakina. Baina
gaur egun, askatasun mozorroari eutsi nahian, komunikabideetako mezuaren
kontrola erabiltzen da sistemaren iraupena bermatzeko. Modu sotilagoa
eta eraginkorragoa. Telebista, egunkari eta irrati asko enpresa handi,
banku eta alderdi politikoen zerbitzura ari dira; eta komunikabide
horien lehen lerroan, esatari, zutabegile eta kalakari mertzenario sorta
amaigabea.
Bazterrak
nahasten trebeak, eta nagusiaren eskua miazkatzen are trebeagoak. Euren
iritzia diru truke saltzen dutenak eta ezberdinaren aurkako mezu
bortitza zabaltzen dutenak. Harroputzak, demagogikoak, dogmatikoak.
Soldatapeko iritzi emaileak. Euren parean dagoena entzun nahi ez eta
euren hitzaldi erraza behin eta berriz errepikatzen dutenak. Denak dira
eztabaidak: zuk ez, nik bai. Solasaldi gutxi, elkarrizketarik ez.
Gorrotoa ereiten han eta hemen dabiltza, euren tronu segurutik. Ez al
daude askotan zaplastekoa ematen duen eskuaren atzean? Hori bai,
atxilotuak beti zaplasteko jotzaileak.
Baina
ez gaizki ulertu, ez nator kode penalaren hedatzea eskatzera. Ez ditut
espetxeak esatariz edo kalakariz bete nahi – a ze pakea emango zuten,
ezta?-. Ez dut, sikiera, presondegi-sisteman sinisten. Ez. Begirada
zuzentzearekin konformatuko naiz. Gure begirada, gizarte tronpatuaren
begirada, zaplastekoa jo duenarengana zuzentzeaz gain, zaplasteko horri
arnas eman dion dogmazalearengana ere zuzentzea. Ardura senti dezan,
amiñi bat, bederen.
Kalakari
salduak. Batzuk besteak baino zimarkunagoak, batzuk besteak baino
salduagoak. Denak guztiologoak. Gorrotogileak. Beti boterearen alde,
beti ahularen aurka.
Sem comentários:
Enviar um comentário